What she order? - Fish fillet

CATEGORY | Not hungry, but bored - therefor I shall eat
2013-09-21

T.G.I.F. Haft en måttlig improduktiv dag, kollat Grey's Anatomy, städat, kollat mer Grey's, dansat Zumba med Amanda, lagat mat och nu sitter jag näst intill naken i min soffa och kollar mer Grey's. Har egentligen inget att klaga över. Eller jo, en pojkvän hade inte skadat. Fast kex och ostar funkar lika bra.
 
Jag tänkte dela med mig av min fredagsmiddag som jag bjöd min syster och hennes pojkvän på. Snabb, lätt och helt okej nyttig. Kycklingfilé i gräddsås med timjan.
 
3 personer - 1-2 portioner
3 kycklingfiléer
250 g pasta fresca, fettuccine agli spinaci (spenatpasta)
dl grädde
1-2 avokado
Timjan
Mushroom soy eller Japanese soy
Salt & peppar
Margarin
Citronpeppar
 
1. Putsa kycklingfiléerna, det vill säga, skär bort senor, större fettbitar och blodkärl. Smält en stor klick smör (allt är gott med mycket smör) i en djup stekpanna.
2. Ha relativt hög värme på spisen och lägg i kycklingfiléerna. Släng i lite citronpeppar, timjan samt salt och peppar. Låt det steka lite tills de alla är 'ljusgråa' över hela filén. När du inte ser mer rosa på filéerna, häll i all grädden, sänk värmen och låt det småbubbla. Personligen kopplar jag vit sås med fisk så för att det ska se lite mer frestande ut så släng i några droppar soya så blir såsen mörkare. Ju mer soya, desto mörkare blir den.
3. Medan kycklingen småkokar lite så koka upp en kastrull med vatten och salt i. Rör om kycklingen, smaka såsen en runda, är den för svag, krydda lätt med lite salt och socker. Eftersom jag älskar peppar så slänger jag även i en skvätt av det med om jag tycker såsen är för svag. Sänk värmen på kycklingen när du kryddat så det inte småkokar längre. Sätt på ett lock på pannan.
4. Har du en snabb spishäll så kokar ditt vatten säkerligen nu. Häll i ditt val av pasta och sänk värmen lite så det inte kokar som om du hade Hades eldar i spishällen. Sätt timern på den tiden som din pasta tar att koka (i mitt fall, 3 minuter för att det är färskpasta).
5. Kolla till pastan efter halva tiden, rör om så den inte kokar fast i bottnen. Skär upp dina avokados (jag har typ aldrig sallad när jag lagar mat..). När timern gör dig döv, stäng av spisen och kör din pastaritual. Jag kör durkslag, tillbaka i grytan och olivolja på det.
Servera fredagsmiddagen i djupa tallrikar och slå dig ner med ro och sätt igång ditt favorit Svensson-Svensson-tv-program. Det är inte fredag för mig utan danska Disneydags. Jag är tjugo och jag fattar fortfarande inte vad de säger.

THEY SEE ME ROLLIN'. I ATE THEM.

Name or alias:
Remember me!

Email (will not be published):

Website:

Comment: